Voordelen elektrische camper

5 redenen waarom je in 2023 een elektrische camper wilt rijden

De 5 voordelen van het rijden met een elektrische camper

Ben je opzoek om over te stappen van je diesel camper naar een elektrische camper? Dan helpen wij jou graag! Hier geven we 5 voordelen van het kopen of rijden van een elektrische camper. De auto en reisbranche schakelen massaal over naar elektrische voertuigen. Ook de camperbranche is aan het omschakelen. Je kunt op dit moment al bij een aantal bedrijven elektrische buscampers kopen. Nog niet overtuigd? Probeer dan eerst een e-camper te huren.


Dit zijn onze 5 meest belangrijke redenen om je camper te elektrificeren:

Elektrische camper in de stad infographic

Geen milieuzones

Een van de redenen waarom mensen een camper kopen is om vrijheid te krijgen. Om te gaan en staan waar je maar wilt. Maar dat kan elk jaar minder makkelijk. De meeste steden krijgen of hebben al milieuzones waar je met een diesel camper niet meer in mag.

Op dit moment hebben de 4 grootste steden in Nederland al een milieuzone en dit wordt elk meer.

Met een elektrische camper heb je daar geen last van. Die stoot namelijk niks uit. Zo kun je elke stad binnenrijden en vaak ook nog parkeren in de meeste parkeer garages.


Ook in het buitenland moet je vaker een milieu sticker op je ruit plakken om bepaalde delen en steden in te komen.

Duurzaam rijden infographic

Duurzaam

Camperaars zijn vaak ook liefhebbers van de natuur en vrijheid die een camper biedt. Het is dan ook super frustrerend als je een campervakantie afblaast met de gedachte dat je teveel uitstoot in de oude diesel camper. Hier hoef je dan ook geen zorgen meer over te maken.

Dat elektrische voertuigen CO2 uitstoten is tegenwoordig wel duidelijk. Maar hoe veel je daar mee bespaart en welke impact dit heeft op jou is wat minder duidelijk.


CO2 besparing


We zijn de cijfers ingedoken en hebben deze conclusie gevonden: Je bespaart met een nieuwe elektrische camper ongeveer 353 kg CO2 per 1000 km.

Een gemiddelde diesel buscamper stoot elke 1000 km 362 kg uit en een elektrische camper maar 9 kg. Huh, elektrische auto's stoten toch geen CO2 uit? Ja en nee, een e-camper stoot zelf geen CO2 uit maar de productie van de stroom wel. Daarom hebben we bij deze berekening gekeken naar de totale CO2 uitstoot vanaf het creëren van de stroom tot aan het rijden van de camper, zowel voor de diesel als de e-camper.


Op een jaar basis van 15.000 km bespaar je met een elektrische camper 5,3 Ton aan CO2. Met deze gedachte kun je gerust op je volgende vakantie gaan.


Bron: co2emissiefactoren

Geld besparen vector

Lage maandelijkse kosten

Ja een elektrische camper is in aanschaf een stuk duurder dan een diesel camper maar dat maakt hij goed door de lage maandelijkse kosten. Zo heb je voor elektrische voertuigen geen BPM bij aanschaf, geen maandelijkse wegenbelasting en heel weinig onderhoudskosten.

Verder kun je soms ook een overheidssubsidie krijgen voor de aanschaf van een elektrisch voertuig.


Waarom bijna geen onderhoudskosten?


Een elektrisch voertuig heeft veel minder bewegende onderdelen wat betekent: Veel minder kans dat iets slijt of kapot gaat. Heel fijn als je geen zorgen meer hoeft te maken als je door de bergen rijdt.

Verder hoef je minder te remmen met de schijfremmen en heeft het lage temperaturen en geen trillingen in de elektromotor. Zo hoef je hoogstens de ruitenwisser vloeistof bij te vullen en de banden te vervangen.


Lage "brandstof" kosten


Ook de stroom is veel goedkoper dan diesel of benzine. Zo betaal je in juli 2022 volgens de ANWB rond de € 0,50 per kWh oftewel € 37,5 per accu. Voor een benzine camper betaal je in juli 2022 € 2,348 per liter oftewel € 211,32 per volle tank. Dit is € 26,1 per 100km voor benzine en € 13,4 per 100 km op stroom.

Vector graphic elektrische camper in natuur

Stil en Relaxed

Elektrische campers zijn veel stiller zijn hun diesel varianten. Er zit simpelweg geen motor in die elke seconde meerdere kleine explosies maakt. Je hebt dus veel minder trillingen. Heel fijn want dan kan je extra genieten van je muziek en omgeving tijdens je welverdiende vakantie.

Wat je nog steeds blijft horen zijn de banden en een ingebouwd geluid bij lage snelheden.


Het rijden met een elektrische camper kost veel minder inspanning dan de diesel camper. Dit komt door meerdere veranderingen. Zo hoef je ten eerste niet meer te schakelen en ten tweede heb je one pedal driving. Dit houdt in dat je ook (bijna) niet meer hoeft te remmen want dat doet hij al op de motor. Tijdens het remmen wordt de motor tijdelijk als generator gebruikt en laadt de accu weer een beetje op. Dit wordt regeneratief remmen genoemd. Zo hoef je niet constant te switchen met je voet tijdens een file.

Tijdens een noodstop kan je natuurlijk altijd nog de schijfremmen gebruiken.


Mindset


Sommige mensen zien het laden van een elektrische auto of camper als een negatief punt. Met een net iets andere mindset hoeft dat helemaal niet. Het zorgt er namelijk voor dat je veel meer uitgerust op je bestemming aankomt. Vaak moet je na 2/3 uur toch even naar het toilet of wat eten en drinken. Dit kan je perfect combineren met het laden, zo maak je effectief gebruik van het laden en kom je uitgerust aan op je bestemming.

Je moet niet verwachten dat je in één dag naar het zuiden van Frankrijk rijdt.

Veiliger en betere wegligging

Een elektrische camper is zwaarder dan een normale camper. Dit komt doordat er een zware lithium accu in de camper zit. Maar dit zorgt er ook voor dat de camper een betere wegligging heeft. Het accupakket is namelijk onder de camper geplaatst, wat er voor zorgt dat het zwaartepunt een stuk lager ligt dan een normale camper.


Dit maakt de camper ook gelijk een stuk veiliger omdat het meer bestand is tegen het omrollen tijdens een bocht of een ongeluk.

Maar dit is niet het enige. Zo is een elektrische camper veiliger door de volgende redenen:

  • Betere kreukel zone
  • Brandgevaar sneller uitgesloten
  • Geen explosieve vloeistoffen
  • Verharde Bodem


Een elektrische camper heeft geen groot en zwaar motorblok onder de motorkap zitten. Dit zorgt voor een vergrote kreukelzone in het geval van een frontaal ongeluk.

Wat betreft het brandgevaar zijn de accu’s volledig afgedekt en geïsoleerd van het chassis. In een ongeluk wordt de accu in een fractie van een seconde uitgeschakeld. Hierdoor is kortsluiting en brandgevaar snel uitgesloten.

 

Brandgevaar actief uitsluiten binnen milliseconden zou nooit gedaan kunnen worden met een benzine of dieseltank (brandstof auto’s). De hoog ontvlambare benzine brandstof klotst altijd in de tank en door de cilinders. Compressie, of een vonk bij de tank tijdens een ongeluk kan de brandstof direct doen branden.

 

Mocht de accu toch onverhoopt doen branden dan is de brandweer hier speciaal op getraind om de accu’s uit te schakelen, het voertuig te ontladen en/of te blussen. Net zoals de brandweer getraind is om benzine- en dieselauto’s te blussen.


Daan van der Ende, 17 oktober 2022

Share by: